25 paź SZOWES partnerem w ramach projektu baSE
Sieć Zachodniopomorska Ośrodków Wsparcia Ekonomii Społecznej przystąpiła do współpracy międzynarodowej Projekt baSE został wybrany przez Komisję Europejską w ramach programu Erasmus+. Europejska Agenda Umiejętności 2020 potwierdziła Blueprint jako kluczową inicjatywę w celu stworzenia nowych podejść strategicznych i współpracy na rzecz konkretnych rozwiązań w zakresie rozwoju umiejętności w ekosystemach przemysłowych, w tym w ekosystemach bliskości [z j. angielskiego proximity – dop. redakcji] i ekonomii społecznej wprowadzonych przez zaktualizowaną politykę przemysłową UE.
Głównymi celami projektu są:
- opracowanie strategii umiejętności sektorowych,
- zaprojektowanie konkretnych rozwiązań w zakresie edukacji i szkoleń,
- stworzenie długoterminowego planu działania,
- rozwiązanie problemu niedoboru umiejętności i bezrobocia.
Projekt baSE ma na celu utworzenie sojuszu na rzecz współpracy sektorowej w zakresie umiejętności dla ekonomii społecznej i ekosystemu bliskości, obejmującego szeroki zakres kluczowych interesariuszy: firmy, instytucje edukacyjne i szkoleniowe, instytucje badawcze, partnerów społecznych, a także ekspertów sektorowych. Sojusz ten będzie opierać się na solidnych podstawach dostarczonych przez poprzednie i bieżące inicjatywy i badania na poziomie sektora.
Projekt baSE umożliwi wymianę wiedzy między szkolnictwem wyższym, sferą kształcenia zawodowego oraz aktorami ekonomii społecznej, którzy przyczyniają się do ekosystemowego wzrostu. Pozwoli także zidentyfikować luki w umiejętnościach oraz zdefiniuje nowe w kontekście profili zawodowych w sektorze ekonomii społecznej. Projekt będzie realizować działania sektorowe i międzysektorowe w szerszym otoczeniu społeczno-gospodarczym, a ich wyniki i rezultaty będą miały rozległy i długotrwały wpływ na wspieranie ekosystemu bliskości i ekonomii społecznej:
- Badanie luk w umiejętnościach aktorów sektora ekonomii społecznej przyczyni się zmniejszenia rozdźwięku pomiędzy popytem a podażą w zakresie edukacji i szkoleń;
- Ramy kompetencji „SocioComp” dla nowych projektów programów nauczania oraz aktualizacją profili zawodowych określą obszary kompetencji, kompetencje, narzędzia i metodologie uczenia się i szkolenia oraz poziomy biegłości dla ekosystemu SE;
- Platforma MOOC (Massive Open Online Course) zapewni interaktywne kursy z forami użytkowników lub dyskusjami w mediach społecznościowych, aby wspierać interakcje społeczności. Będzie także wspierać środowisko autentycznego nauczania hybrydowego z wykorzystaniem technologii mieszanych metod kształcenia (blended learning) dostosowanych do potrzeb różnorodnej siły roboczej sektora ekonomii społecznej.
- Podnoszenie kwalifikacji pracowników ekonomii społecznej poprzez zaprojektowanie i dostarczenie czterech programów nauczania opartych na kompetencjach oraz wnioskach z badań dot. luk w umiejętnościach. Programy będą skupiać się obszarach podwójnej transformacji (zielonej i cyfrowej) oraz współpracy. W celu weryfikacji rezultatów zostaną przeprowadzone szkolenia pilotażowe.
- Rekomendacje w zakresie polityki publicznej mające na celu wzmocnienie oferty instytucji szkolenia zawodowego w zakresie ekonomii społecznej oraz zapewnienie trwałości modelu BASE jako mechanizmu przewidywania umiejętności.